Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hoffman mýma očima

Nebudu plakat. Ač jsem milovníkem filmové kultury, který přišel o jednoho ze svých oblíbenců. Závistihodná věc na smrti herce je, že se na něj donekonečna můžete dívat. Nikdy vás doopravdy neopustí. Stále bude ve vaší mysli a stále budete uchváceni jeho nepřeberným uměním.

Philip Seymour Hoffman byl pro mne před třemi lety jednou velkou neznámou. Až do chvíle, kdy jsem poprvé viděla film Magnolia, z něhož jsem měla opravdu husí kůži. Takovou, která je snem snad každého náročného filmového diváka.

Neviděla jsem všechny jeho filmy, neměla jsem jeho plakát, ani jsem nedočkavě nečekala na snímky, ve kterých by měl hrát. Byl pro mne celkem malým kouskem filmového nebe. Ovšem až do chvíle, než jsem se dočetla, že svět definitivně opustil. V hlavě se mi vybavily vzpomínky. Na to, jak jsem se snažila pochopit jeho složité postavy a na to, jak jsem si zamilovala jeho hlas, jeho zvláštní osobnost, jeho filmovou duši...

Rozhodla jsem se o své vzpomínky a dojmy podělit.

Postava ošetřovatele ve filmu Magnolia byla prvním zábleskem, který navždy utkvěl v mých vzpomínkách. Hrál člověka, který by se dal charakterizovat slovem "snaha". Pečoval nejen o zdraví nemocného muže, ale taktéž se snažil zpříjemnit mu to, co bývá pro někoho noční můrou, smrt. Snažil se z ní vytvořit okamžik míru. Bojoval sám se sebou, s myšlenkami na případný neúspěch a s tíhou lidských osudů. Postava, kterou ve filmu stvárnil nebyla vzorem vyrovnanosti, ale možná právě proto byla tak nezapomenutelná. Pokud se zpětně ohlédnu pamatuji si z filmu pouze jeho a Julianne Moore.

Mé druhé setkání bylo poněkud neformální. Potřebovala jsem si tehdy odpočinout od starostí všedních dnů. Vyhledala jsem film Piráti na vlnách, kde se v roli neohroženého moderátora, brázdícího vody severního moře, bavícího miliony diváku, opravdu předvedl. Ztělesňoval "vůli". Přes všechny nezdary, které mu filmový osud připravil, stále věřil ve své kvality. Dokazoval to nejen rádiovou show, ale taktéž ochotou bojovat proti konkurenci a vytrvat až do konce. Přesně takový by měl být pravý muž, řekla jsem si tehdy.

Zážitek v biografu, který jsem navštívila díky filmu Mistr, byl poněkud odlišný od ostatních. Tehdy jeho postava ve mne budila poprvé nenávist. Mé názory na sekty a jim podobné spolky byly zlovolné již od mala. Možná to bylo jeho brilantním stvárněním. Možná taktéž účastí bláznivého Joaquina Phoenixe, ale cítila jsem k němu skutečnou zášť. Celý film ve mě vřela krev a mou hlavou kolovalo mnoho nenávistných myšlenek o takzvaných manipulátorech, kterého představoval. Na konci snímku jsem s hrůzou zjistila, že by snad dokázal strhnout i mě. Na povrh vypluly pocity, které režizér zřejmě chtěl v divákovi vyvolat. Tím byly "nenávist" a "bezmoc" vzepřít se takovému člověku, jeho řečnickému talentu a jeho velké osobnosti. Čekala jsem napjatě na jeho řeč při Oscarech, bohužel jsem se jí nedočkala. Do teď tomu nerozumím. Zajímalo by mne, jak moc se do role položil. Já neviděla herce, já viděla skutečnou hlavu scientoloické církve.

Všechno jednou končí, mé dojmy z něj skončily dneškem. Je ale ještě jeden jeho počin, který bych ráda zmínila. Jedná se o drama Mary a Max. Málokdo ten film zná. Ve skutečnosti je kreslený a Hoffman v něm ani nehraje, pouze namlouvá hlavní postavu. Když se ovšem do filmu zaposloucháte, a doporučuji v původním znění, poznáte, že ten na koho se díváte je Hoffman sám. Možná proto jsem u filmu plakala. Díky jeho upřímnosti, realističnosti a nyní mohu říci i autentičnosti. Max sedící doma sám s jedinými životními jistotami, jídlem a jeho zlatou rybkou. Ovšem se srdcem patřící jedné osobě, Mary, jejíchž dopisy jsou pro něj jedinou věcí, na kterou se těší. Nikdy se nesetkají v tváří tvář. Mary ale ví, že Max před svou smrtí myslel pouze na ni, a na to, jak mu změnila život.

Na co král vedlejších rolí před smrtí myslel, se nikdy nedozvím. Věřím, že drogy nebyly jeho nejlepším přítelem. Že to poslední, co si vybavil byl člověk. Člověk, pro kterého naposledy tlouklo i jeho chabé srdce. Člověk, který mu alespoň na kratičký okamžik zlepšil život a učinil ho šťastným. 

Zřejmě mi jeho smrt pomohla uvědomit si, jak moc pro mě byly jeho složité role důležité. Na tolik, abych si uvědomila, co jsem si z jeho odkazu zapamatovala a co jsem schopna odvyprávět. Sbohem Mistře.

Autor: Aneta Machová | neděle 2.2.2014 22:58 | karma článku: 7,67 | přečteno: 385x
  • Další články autora

Aneta Machová

"Haló tady covid linka!" ale moc toho nevíme

"Dobrý den, u telefonu Martina na lince 1221, co si přejete?" tuhle větu slyším s obměnami jmen denně. Rutina v případě, že se staráte o testování zaměstnanců a řešíte Covid na denní bázi v práci. Jenže pomůže Vám taková Martina?

14.3.2021 v 16:20 | Karma: 28,61 | Přečteno: 930x | Diskuse| Politika

Aneta Machová

Já jsem taky vševědoucí!

Divná doba. Každý ví všechno nejlíp. Národ hokejových a fotbalových trenérů zklamal, změnil se, povýšil. Nastává nová éra samozvaných odborníků na VŠECHNO. Nejsi jedním z nich? Vítej v mé menšině...

21.2.2021 v 17:26 | Karma: 10,78 | Přečteno: 493x | Diskuse| Politika

Aneta Machová

Jak jsem byla zodpovědná (blbá)

Příběh o tom, jak jsem se nechala zavřít do karantény. Proč? Protože jsem chtěla jít příkladem. Jenže jsem tak zodpovědná, až jsem blbá...

9.9.2020 v 19:08 | Karma: 45,95 | Přečteno: 13362x | Diskuse| Politika

Aneta Machová

Opozice a její výkřiky (do tmy)

Pojďme se podívat, jak opozice promrhává příležitost? Pojďme se podívat, co by toto nešťastné jednání mohlo způsobit.

19.3.2020 v 14:42 | Karma: 33,40 | Přečteno: 1581x | Diskuse| Politika

Aneta Machová

Motýle Ti starší prostě nesbírají, podléhají PR a nevědí to

Jak je možné, že se v celé zemi protestuje proti Andrejovi a zatím poslední volební průzkumy říkají, že jeho náskok zůstává a v některých případech se i zvětšuje?

12.6.2019 v 8:00 | Karma: 37,37 | Přečteno: 5050x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Symbol pařížského kabaretu Moulin Rouge v troskách. Lopatky mlýna se zřítily

25. dubna 2024  8:12,  aktualizováno  9:05

V noci na čtvrtek se v Paříži zřítily lopatky větrného mlýnu, který je symbolem kabaretu Moulin...

Vrchní soud rozhodne o odvolání muže, který dostal devět let za týrání družky

25. dubna 2024  8:49

Olomoucký vrchní soud dnes rozhodne o odvolání Tomáše Heráka ze Šumperska, kterému krajský soud za...

Langšádlová končí jako ministryně pro vědu a výzkum, oznámila TOP 09

25. dubna 2024  8:08,  aktualizováno  8:38

Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě Petra Fialy. „Předsednictvo TOP 09 děkuje ministryni pro...

KOMENTÁŘ: Český důchodce, pro vládu nepřítel číslo jedna

25. dubna 2024  7:47

Vláda dokola opakuje, že nebude na důchody pro příští generace a zbankrotujeme. Nic takového...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 56
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1925x
Blog založený na subjektivních názorech o zdánlivě reálných věcech. 

Pokud se chcete na něco zeptat, napište: aneta-machova@email.cz. Upozornění - od jisté doby nediskutuji ve veřejné diskusi, pouze soukromě, díky za pochopení. 

Seznam rubrik